Zostałam zwolniona bo zdaniem szefa za dużo czasu spędzam na surfowaniu w internecie. Zwróciłam mu uwagę, że mój komputer nie jest nawet podłączony do sieci. Stwierdził wtedy, że robię sobie zdecydowanie za dużo przerw na papierosa. Zdziwiona odparłam, że przecież nie palę. Spojrzał na mnie wkurzony i rzucił "Daj sobie spokój i tak jesteś zwolniona!"YAFUD«Poprzednia wpadkaNastępna wpadka »
Jeśli masz umowę o pracę, a nie śmieciówkę to do sądu pracy wniosek o niesłuszne zwolnienie i zadośćuczynienie. Każdą rozmowę z szefem nagrywaj lub komunikuj się z nim za pomocą pism. Nie podpisuj też zwolnienia za porozumieniem stron. W ogóle niczego nie podpisuj, tylko prosto do sądu. Możesz też powiadomić PiP jeśli masz śmieciówkę i do sądu o ustalenie stosunku pracy opłatę zaległych składek i ekwiwalentu urlopu. Powodzenia.
Dla mnie to jest straszne, że pracodawca nie może decydować, kto może pracować w jego firmie, bo paniusia go poda do sądu za niesłuszne zwolnienie. To jest chore, że człowiek nie może kogoś zwolnić ze swojej własnej firmy, bo tak mu się chce i już!
2
5
O | 109.243.138.* | 14 Lutego, 2015 13:02
Czarna, jestes paskudnym, niemoralnym, egoistycznym czlowiekiem. To, ze czlowiek ma firme i zatrudnia w niej ludzi, nie znaczy ze w jego firmie moze robic co mu sie podoba. Na szczescie istnieja regulacje prawne, ktore chronia pracownikow.
-1
6
E | 31.61.129.* | 14 Lutego, 2015 13:12
Pamietajcie, ze to dziala tylko przy unowie na czas nieokreslony. A malo kto teraz takie umowy zawiera.
Aż wstyd się przyznać, że uważam tak samo jak Czarna. Całe szczęście, że jest tak dużo form zatrudnienia dyscyplinujących pracownika do ciągłej staranności w pracy jak umowa o dzieła, umowa zlecenie, umowa na czas określony, dzięki którym pracodawca nie jest zmuszany do tłumaczenia się dlaczego zwalnia panią Krysie co odstrasza wszystkich klientów swoim oddechem.
W odpowiedzi na komenatrz #4 użytkownika Czarna[ Zobacz ]
-2
9
Dukov | 89.25.238.* | 14 Lutego, 2015 15:56
Ja mam zdanie podzielone i rozumiem Czarną i Poprawiacza, choć jestem przeciwny wyzyskowi i rozumiem, że każdy chce mieć stabilną sytuacje i mieć normalną umowę i nie bać sie o jutro, ale pracodawca powinien mieć możliwość zwolnienia kogoś bo tak. To jest jego firma. Myślę, że trzeba by wypracować jakies kompromisowe rozwiązanie.
0
10
O | 109.243.138.* | 14 Lutego, 2015 16:06
Gdyby wszyscy ludzie na swiecie mieli firmy, to ciekawe kto w tych firmach pracowalby? Ludzie ktorzy u Ciebie, czy u kogokolwiek pracuja maja prawo, aby pracodawcy okazywali im szacunek. Pracuja w koncu dla Ciebie, czy innego pracodawcy. To kwestia moralnosci cywilizowanego czlowieka. Poza tym jak wspomnialam we wczesniejszym komentarzu, na szczescie istnieja regulacje prawne dla nieuczciwych pracodawcow. Jak ktos dla Ciebie pracuje, to nie masz prawa, bez powodu go zwolnic i zostawic na lodzie, bo tak Ci sie podoba. Jak zyjesz miedzy ludzmi, to zachowuj sie jak czlowiek. Nikt tu nie robi nikou łaski. Pracownik powinien wywiazywac sie ze swoich obowiazkow, ale pracodawca wzgledem pracownika rowniez, powinien byc uczciwy i placic godne wynagrodzenie.
W odpowiedzi na komenatrz #8 użytkownika Poprawiacz[ Zobacz ]
0
11
O | 109.243.138.* | 14 Lutego, 2015 16:09
Btw, zaczales swoj komentarz "Aż wstyd sie przyznać", wiec sam czujesz ze to nie jest moralna i dobra postawa.
W odpowiedzi na komenatrz #8 użytkownika Poprawiacz[ Zobacz ]
Dobry pracownik jest na wagę złota i pracodawca nie myśli aby go zwalniać pod byle pozorem, wręcz zatrzyma go na wszelkie sposoby by nadal wspierał jego firmę.
Zły pracownik wykorzystuje każdy zapis w prawie aby nie dać sie zwolnić i nadal doić swojego pracodawce w imię zasady: "czy się stoi czy się leży trzy tysiące się należy"
Konia z rzędem temu co zgodnie z prawem będzie potrafił zwolnić Panią Krysię z reprezentacyjnego stanowiska firmy z powodu celowych zaniedbań stomatologicznych i oddechu smoka.
W odpowiedzi na komenatrz #10 użytkownika O[ Zobacz ]
Godne wynagrodzenie? Człowieku, o czym ty mówisz? Mnie tak napieprza ZUS, podatki, VATy i inne gó.na, że zastanawiam się nad tym, ile mi zostanie, a Ty jeszcze mi każesz godnie płacić? Chyba was posr...ło, widać, ze nigdy firmy nie mieliście.
W odpowiedzi na komenatrz #10 użytkownika O[ Zobacz ]
0
17
maniek | 89.69.92.* | 14 Lutego, 2015 17:03
Krótko i na temat tak tu wszystko powinno wyglądać.
Dla potrzeb niniejszej dyskusji przyjmijmy iż klient który podpisuje umowę z jakąś firmą o świadczenie usługi jest jego pracodawcą - ponieważ mu płaci za jego pracę.
Przykładowo kilka lat temu klient-pracodawca zawiera z firmą-pracobiorcą umowę na czas nieokreślony na internet 8Mb za kwote wynagrodzenia 100zł/mc.
Obecnie klient-pracodawca zauważył, iż na rynku pojawiły się nowe, piękne firmy choć bez doświadczenia, które tą samą pracę-usługę wykonają lepiej i taniej.
Już to widzę jak w analogicznym "prawie pracy"wypowiadając umowę firmie podając faktyczną przyczynę uzyskasz hipotetyczną odpowiedz:
"Szanowny kliencie-pracodawco, jesteś paskudnym, niemoralnymi egoistycznym człowiekiem. Każdy chce mieć stabilną sytuację i nie martwić się o jutro.Jak zyjesz miedzy ludzmi, to zachowuj sie jak czlowiek. To co z tego że inne młodsze firmy robią to samo lepiej i taniej. Też byliśmy kiedyś młodzi i silni, a ty taką starą firmę teraz chcesz wykorzystywać, abyśmy pracowali za niższą stawkę i zapieprzali 10razy szybciej, abyś miał internet 80Mb - albo nas zwolnisz?! To dla ciebie jest wystarczający powód? Jak ktos dla Ciebie pracuje, to nie masz prawa, bez powodu go zwolnic i zostawic na lodzie, bo tak Ci sie podoba. Spotkamy się w Sądzie, tam cie nauczymy szacunku do innych! "
0
19
Gmatwasz | 46.113.65.* | 14 Lutego, 2015 18:09
Trochę gmatwasz sprawę bo klient ma prawo zrezygnować z usługi bez podania przyczyn. W przypadku opisanym przez autorkę pracodawca kręci i niepotrzebnie usiłuje pracownicę zdołować bo prawdopodobnie prawdziwy powód nie nadaje się do podania n.p. Autorka jest blondynką, żydówką albo szef chce na jej miejsce zatrudnić syna lub kochankę nie posiadających lepszych kwalifikacji.
W odpowiedzi na komenatrz #18 użytkownika Poprawiacz[ Zobacz ]
1
20
Lyssandra | 83.7.218.* | 14 Lutego, 2015 18:38
@Czarna jak tacy są przedsiębiorcy w tym kraju, to ja się nie dziwie, że on upada. Jak powiedział Cezary Żak: Limit na durnotę (słowną) wykorzystałaś na całą pięciolatkę. Nikt ci nie broni zwolnić pracownika z twojej własnej firmy, jeśli źle ci się z nim pracuje. Co rozumiem przez pojęcie źle? Jest niesumienny, zawodny, nierozgarnięty, nie integruje się z zespołem, buntuje się przeciwko obowiązkom względem ciebie jako pracodawcy i kolegów? Masz prawo zwolnić taką osobę. Jest różnica między "przykro mi, ale jest pani zwolniona, ponieważ..."niż "jest pani zwolniona, bo tak i już". Właśnie po to powstały Sądy Pracy, by nie było kaprysów pracodawców. A właśnie tym jest w historii zwolnienie: Kaprysem pracodawcy, który sobie wymyślał bzdurne argumenty, nie potrafiąc znaleźć konkretnej przesłanki do zwolnienia, bo kaprys czy to, że jej nie lubił nie jest żadnym argumentem. Poza tym - jeśli umowa była na czas nieokreślony Sąd ma jak najbardziej wiele do powiedzenia, bo skoro zaoferowałaś komuś Umowę na Czas Nieokreślony, znaczy, że uważasz iż ta osoba spełnia twoje wymagania, dobrze ci się z tą osobą pracuje. Jak tobie się odwidziało, to już twój problem. Trzeba było zatrudniać najpierw na umowę na Czas Określony. A co do historii - na podstawie czego wnioskujesz, że to prywatna firma, a nie instytucja publiczna?
0
21
bene | 164.126.164.* | 14 Lutego, 2015 18:55
Pracodawca moze zwolnic pracownika np z powodu redukcji etatow. Jednak nie moze podac powodu ktory jest nieprawdziwy.
Tak samo pracownik moze sie zwolnic z pracy tylko jesli ma ku temu powod - lepsza prace, 6tka w totka.
Nie wiem co idioxi widza dziwnego w tym ze mozna podac pracodawce do sadu, skoro mozna swojego pracownika. Prawo jest rowne dla wszystkich poza poslami, sedziami i innymi kartelami przestepczymi w Polsce.
A gdzie wyscie wyczytali ze to jego firma? To przeciez moze byc kompania a nad szefem moze byc 10 innych dyrektorow.
jezeli facet przyjal kobiete, a teraz zwalnia ja nie dajac zadnego konkretnego powodu to jest to wystarczajacy powod, zeby sie na niego poskarzyc. Gdyby jej powiedzial, sluchaj jestes cienka jak dupa weza, leniwa i spoznialska a klienci sie na ciebie skarza, to wtedy dziewczyna zostalaby bez niczego. A tak ma szanse cos wywalczyc.
W odpowiedzi na komenatrz #16 użytkownika Czarna[ Zobacz ]
Myślę, że może o ile udowodni, że przez to pracownik naraził pracodawcę na duże straty lub nie zachował odpowiedniego okresu wypowiedzenia.
Każdy pracodawca ma prawo zwolnić pracownika bez podania przyczyny zachowując odpowiedni (określony w umowie) okres wypowiedzenia. (przy umowie na czas nieokreślony chyba istnieją inne warunki) Nawet w śmieciowych umowach jest zawarty punkt dotyczący zasad zwalniania.
Art. 33.(kodeksu pracy) Przy zawieraniu umowy o pracę na czas określony, dłuższy niż 6 miesięcy, strony mogą przewidzieć dopuszczalność wcześniejszego rozwiązania tej umowy za dwutygodniowym wypowiedzeniem.
W odpowiedzi na komenatrz #23 użytkownika Poprawiacz[ Zobacz ]
0
26
ktru | 79.186.108.* | 15 Lutego, 2015 03:19
Wyjasnie, bo nie rozumiesz: koles sie wstydzi, ze w jakiejkolwiek sprawie ma takie samo stanowisko, jak to czarne, tepe indywiduum.
W odpowiedzi na komenatrz #11 użytkownika O[ Zobacz ]
Hahahaha, nic dodać, nic ująć, pięknie to ująłeś. Prawo pracownika, ale pracodawcę można walić, ile wlezie. Jak pracownik jest świetny, to się go nie zwalnia, proste.
W odpowiedzi na komenatrz #18 użytkownika Poprawiacz[ Zobacz ]
Nie rozumiesz o co chodzi? Pracodawca musi udowadniać, pracownik zabiera dupę i go nie ma. To jest równe prawo? To tak, jakbyś nie mogła wymeldować z domu syna narkomana, no błagam.
W odpowiedzi na komenatrz #25 użytkownika mimowszystko[ Zobacz ]
Nic nie musi. Nie róbcie z pracodawców takich pokrzywdzonych. Ja, jakiś czas temu, dostałam normalne wypowiedzenie na podstawie art. 33 kodeksu pracy (o ile dobrze pamiętam) i nikt mi nie tłumaczył dlaczego i po co. Ja sama też się nie dopytywałam. Zachowany był okres wypowiedzenia i tyle na ten temat. I tak samo pracownika obowiązuje okres wypowiedzenia. Chyba, że sama konstruujesz takie umowy, że pracownika zwolnić nie możesz. Ale to miej pretensje tylko do siebie.Edytowany: 2015:02:15 09:48:11
W odpowiedzi na komenatrz #28 użytkownika Czarna[ Zobacz ]
Pracodawcy NIE SĄ pokrzywdzeni, mogą zwalniać bez podania powodu:
o ile stosują powszechnie znane umowy śmieciowe (umowa zlecenie, o dzieło etc) lub na czas określony z celową opcją okresu wypowiedzenia - umów na czas określony z zasady nie można wypowiedzieć przed czasem chyba że zawarto w umowie odpowiedni wspomniany zapis. Wartościowych pracowników warto zatrudnić na długi czas określony bez możliwości wypowiedzenia.
Sytuacja KOMPLIKUJE się i to bardzo gdy pracownik ma umowę na czas nieokreślony.
NIE MOŻNA zwolnić pracownika z umowy na czas nieokreślony bez AKCEPTOWALNEGO powodu wraz z niezbitymi dowodami.
Akceptowalnymi powodami NIE SĄ : - smród pracownika - arogancja do klienta, o ile brak kilku pisemnych skarg klientów gotowych potwierdzić to w sądzie - lekceważenie ustnych poleceń pracodawcy bez świadków gotowych potwierdzić to w sądzie itp, itd, etc i ch. muje
Jednakże pracownik zawsze może odejść z pracy z zachowaniem okresu wypowiedzenia zostawiając pracodawce na lodzie bez powodu.
W odpowiedzi na komenatrz #29 użytkownika mimowszystko[ Zobacz ]
1
31
Katasza | 31.178.121.* | 15 Lutego, 2015 13:34
Odnośnie ostatniego stwierdzenia: skoro z zachowaniem okresu wypowiedzenia, to nie na lodzie. Jeśli pracodawca nie potrafił odpowiednio dopasować długości wypowiedzenia, do stopnia zastępowalności danego pracownika, czasu potrzebnego na znalezienie i wyszkolenie nowego, to jego błąd(jego decyzja, dla niego konsekwencje).
W odpowiedzi na komenatrz #30 użytkownika Poprawiacz[ Zobacz ]
1
32
O | 164.127.22.* | 15 Lutego, 2015 14:31
Czarna, powiedz jaka prowadzisz firme? Nazwa? Tak na przyszlosci, zebysmy wiedzieli gdzie sie nie zatrudniac. Nikt nie chcialby miec takiego szefa jak Ty. Ty tez nie chcialabys miec takiego szefa, jakim sama jestes.
0
33
AFB | 178.214.144.* | 15 Lutego, 2015 14:38
Trzeba się wziąść do roboty, a nie siedzieć na fejsbóku na telefonie :/
Tak jak nie zwalnia się dobrych pracowników, tak samo pracownicy nie zwalniają się od dobrych pracodawców bez powodu. A zawarty w umowie punkt o okresie wypowiedzenia jest po to, by ani jeden, ani drugi, nie został na lodzie po rozwiązaniu umowy.
W odpowiedzi na komenatrz #30 użytkownika Poprawiacz[ Zobacz ]
0
35
fejk | 87.206.188.* | 16 Lutego, 2015 08:52
No dobra, wszyscy dużo piszą, a argument Poprawiacza zawisnął w próżni.
Co w przypadku, gdy mamy sumienną panią Krysię, co się nie spóźnia, polecenia wykonuje itd., ale ma problemy z oddechem. Pracuje z klientami, wiadomo, że to klientom przeszkadza i pani Krysia ich odstrasza. Podobnież inni pracownicy nie chcą za długo współpracować z panią Krysią, bo się wytrzymać nie da. I co wtedy? Powiesz pani Krysi "Pani Krysiu, proszę udać się do naszego lekarza zakładowego, pani nieświeży oddech może być przyczyną poważniejszych chorób"? Przecież cię o mobbing zaskarży! Albo, jak np. w paczce Mikołajkowej (załóżmy, że firma bawi się w okazjonalne prezenty) dostanie pastę do zębów, odświeżającą oddech, to też cię zaskarży o mobbing. Nijak pani Krysi się nie zmusi do jakiegoś popracowania nad sobą, a zwolnić też nie można, bo "śmierdzenie z ust"to nie powód do zwolnienia. A pani Krysia ma umowę na czas nieokreślony, bo na okresie próbnym się bardzo ładnie sprawdziła (w końcu pani jest sumienna, niespóźniająca się itd.) i wtedy też nie było żadnych problemów zapachowych.
A co do umowy na czas określony, który niby pracodawcy mają dawać swoim pracownikom, żeby łatwiej byłoby ich zwolnić... Serio poszlibyście do takiej pracy? Załóżmy, że umowę mamy na rok i co? Profilaktycznie w okolicach roku od umowy, będziecie szukali pracy, bo a nuż ci nie przedłużą? A może wolicie się trząść, że mimo rocznej umowy, to wcześniej mogą was z pracy wywalić, niż pójść tam, gdzie po okresie próbnym dadzą wam umowę na czas nieokreślony? Więc pracodawcy, w większości przypadków, są po prostu zmuszeni do podpisywania umowy na czas nieokreślony. A te są najmniej korzystne dla niego;)
Ludzie, którym cuchnie z ust moga sobie nie zdawać z tego sprawy. Nie wiedzą dlaczego tracą pracę i przyjaciół. Uczciwiej byłoby w jakiś delikatny sposób powiedzieć pani Krysi prawdę może o siebie zadba. Dlaczego od razu zakładać, że świadomie ignoruje sprawę?
W odpowiedzi na komenatrz #35 użytkownika fejk[ Zobacz ]
Oczywiście, że taką Panią Krysię należy bezzwłocznie zwolnić i to najlepiej dyscyplinarnie. No bo przecież nierozsądne jest by zwyczajnie z nią porozmawiać.
A co w przypadku gdy Pani Krysia jest sumienna, odpowiedzialna, doświadczona ale córka najlepszego przyjaciela prezesa aktualnie nie ma pracy? Czy prawo nie powinno chronić pracownika w takich przypadkach?
W odpowiedzi na komenatrz #35 użytkownika fejk[ Zobacz ]
1
38
halo | 89.65.34.* | 16 Lutego, 2015 12:20
Czarna z łaski swojej nie udzielaj się pod każdym yafudem jeśli nie wiesz co piszesz na dany temat, każdy yafud jaki czytam to komentarz musi być od Ciebie i to na dodatek beznadziejny
0
39
fejk | 87.206.188.* | 16 Lutego, 2015 12:43
Może i nieświadoma jest, ale zwrócenie uwagi może spokojnie podejść pod mobbing. Bo wstyd się przyznać do takiego problemu, więc lepiej go ignorować. Chodzi mi o to, że pracodawca w tym momencie nie ma w 100% bezpiecznego sposobu poinformowania pani Krysi o jej problemie. Oczywiście, można jej przysłać jakiegoś anonimowego maila z tą informacją, ale to jeszcze gorsze rozwiązanie, nie?
Mimowszystko - a czemu od razu dyscyplinarnie? W końcu nie robi nic, co by rażąco łamało regulamin, więc jak? Jeśli pani Krysia ma przepracowane trzy lata, to jej okres wypowiedzenia wynosi 3 miesiące, a jak ma niewykorzystany urlop, to go wtedy może wziąć i szukać nowej pracy. W ostateczności pracodawca rzeczywiście może stwierdzić, że zwolni ją z powodu "redukcji etatów", a jej etat da komuś innemu, ALE pod inną nazwą i z nieco innymi obowiązkami. I według prawa to będzie ok, ale powiedzmy, że pracodawca chce być fair wobec niesprawiedliwego państwa.
A w firmach prywatnych (publiczne to inna bajka), jeśli zacznie się regularne kumoterstwo, to długo firma nie pociągnie (oczywiście nie dotyczy sytuacji, gdy brani są członkowie rodziny rzeczywiście znający się na danym stanowisku!), a gdy padnie, pracownicy zostają z dnia na dzień z niczym, a nie z 3-miesięcznym wypowiedzeniem. Z dwojga złego chyba lepiej wcześniej, niż później?
W odpowiedzi na komenatrz #36 użytkownika Chrabbina[ Zobacz ]
W odpowiedzi na komenatrz #39 użytkownika fejk[ Zobacz ]
1
41
fejk | 87.206.188.* | 16 Lutego, 2015 15:13
No wiesz co?! Ty we mnie? Sarkazmem? Bronią dżentelmenów?
I tak cię lubię;)
W odpowiedzi na komenatrz #40 użytkownika mimowszystko[ Zobacz ]
0
42
redempek | 178.159.174.* | 19 Lutego, 2015 17:10
Zwróć uwagę też na formę zatrudnienia: umowa o pracę i umowa zlecenia to umowy staranności działania, gdzie w pierwszej musi być określone miejsce wykonywania pracy, a w drugiej natomiast (teoretycznie) miejsce to jest dowolne oraz nie może nosić znamion umowy o pracę - w większości sytuacji gdzie się zetknąłem z UZ dałoby się sądownie ustalić stosunek pracy. Umowa o dzieło jest umową efektu, możliwą do zastosowania w określonych warunkach i w tego typu sytuacji jak wyżej KAŻDY sąd pracy by ustalił stosunek pracy i przywrócenie ewentualnie odszkodowanie...
W odpowiedzi na komenatrz #30 użytkownika Poprawiacz[ Zobacz ]
0
43
Paprykarz | 89.66.211.* | 22 Lutego, 2015 21:49
Kawał ch....a a nie szef, w duszy mam takich ludzi którzy poza sobą nie widza innych, ich pracy i argumentów na swą obronę.
W odpowiedzi na komenatrz #16 użytkownika Czarna[ Zobacz ]
0
45
Biała | 46.77.124.* | 14 Lutego, 2016 20:33
że tak powiem "widziały gały co brały"po to prowadzona jest rekrutacja w pracy aby pracodawca mógł wybrać osobę z którą będzie współpracował, jeśli nie jest pewien czy ta osoba się sprawdzi może zastosować okres próbny i go nie przedłużyć jeśli ta osoba się nie sprawdza lub wcale jej nie zatrudniać. Więc twoja wypowiedź że pracodawca nie może wybierać z kim pracuje trochę nie trzyma się rzeczywistości. Witamy w dorosłym świecie w którym ponosi się odpowiedzialność za swoje czyny :)
W odpowiedzi na komenatrz #4 użytkownika Czarna[ Zobacz ]
Obserwujesz komentarze do tego wpisu.
Nie chcesz, aby coś ci umknęło?
Dostaniesz wtedy powiadomienie jeśli pojawi się nowy komentarz do tego wpisu.
a34f83 [YAFUD.pl] | 14 Lutego, 2015 10:20
Jeśli masz umowę o pracę, a nie śmieciówkę to do sądu pracy wniosek o niesłuszne zwolnienie i zadośćuczynienie. Każdą rozmowę z szefem nagrywaj lub komunikuj się z nim za pomocą pism. Nie podpisuj też zwolnienia za porozumieniem stron. W ogóle niczego nie podpisuj, tylko prosto do sądu. Możesz też powiadomić PiP jeśli masz śmieciówkę i do sądu o ustalenie stosunku pracy opłatę zaległych składek i ekwiwalentu urlopu. Powodzenia.
Tajemniczy_Masturbator [YAFUD.pl] | 14 Lutego, 2015 10:21
Powod?
A bez powodu sad pracy.
on | 153.19.219.* | 14 Lutego, 2015 10:52
czyżby stocznia?
Czarna [YAFUD.pl] | 14 Lutego, 2015 12:40
Dla mnie to jest straszne, że pracodawca nie może decydować, kto może pracować w jego firmie, bo paniusia go poda do sądu za niesłuszne zwolnienie. To jest chore, że człowiek nie może kogoś zwolnić ze swojej własnej firmy, bo tak mu się chce i już!
O | 109.243.138.* | 14 Lutego, 2015 13:02
Czarna, jestes paskudnym, niemoralnym, egoistycznym czlowiekiem. To, ze czlowiek ma firme i zatrudnia w niej ludzi, nie znaczy ze w jego firmie moze robic co mu sie podoba. Na szczescie istnieja regulacje prawne, ktore chronia pracownikow.
E | 31.61.129.* | 14 Lutego, 2015 13:12
Pamietajcie, ze to dziala tylko przy unowie na czas nieokreslony. A malo kto teraz takie umowy zawiera.
gardzeczarna | 37.152.19.* | 14 Lutego, 2015 15:08
Dzieciaku,pójdziesz kiedys do pracy i zrozumiesz.a teraz won do odrabiania zadan domowych bo tylko głupoty piszesz.
Poprawiacz [YAFUD.pl] | 14 Lutego, 2015 15:17
Aż wstyd się przyznać, że uważam tak samo jak Czarna.
Całe szczęście, że jest tak dużo form zatrudnienia dyscyplinujących pracownika do ciągłej staranności w pracy jak umowa o dzieła, umowa zlecenie, umowa na czas określony, dzięki którym pracodawca nie jest zmuszany do tłumaczenia się dlaczego zwalnia panią Krysie co odstrasza wszystkich klientów swoim oddechem.
Dukov | 89.25.238.* | 14 Lutego, 2015 15:56
Ja mam zdanie podzielone i rozumiem Czarną i Poprawiacza, choć jestem przeciwny wyzyskowi i rozumiem, że każdy chce mieć stabilną sytuacje i mieć normalną umowę i nie bać sie o jutro, ale pracodawca powinien mieć możliwość zwolnienia kogoś bo tak. To jest jego firma. Myślę, że trzeba by wypracować jakies kompromisowe rozwiązanie.
O | 109.243.138.* | 14 Lutego, 2015 16:06
Gdyby wszyscy ludzie na swiecie mieli firmy, to ciekawe kto w tych firmach pracowalby? Ludzie ktorzy u Ciebie, czy u kogokolwiek pracuja maja prawo, aby pracodawcy okazywali im szacunek. Pracuja w koncu dla Ciebie, czy innego pracodawcy. To kwestia moralnosci cywilizowanego czlowieka. Poza tym jak wspomnialam we wczesniejszym komentarzu, na szczescie istnieja regulacje prawne dla nieuczciwych pracodawcow. Jak ktos dla Ciebie pracuje, to nie masz prawa, bez powodu go zwolnic i zostawic na lodzie, bo tak Ci sie podoba. Jak zyjesz miedzy ludzmi, to zachowuj sie jak czlowiek. Nikt tu nie robi nikou łaski. Pracownik powinien wywiazywac sie ze swoich obowiazkow, ale pracodawca wzgledem pracownika rowniez, powinien byc uczciwy i placic godne wynagrodzenie.
O | 109.243.138.* | 14 Lutego, 2015 16:09
Btw, zaczales swoj komentarz "Aż wstyd sie przyznać", wiec sam czujesz ze to nie jest moralna i dobra postawa.
januszkoranmekka | 185.34.77.* | 14 Lutego, 2015 16:27
tak działa wolny rynek
Poprawiacz [YAFUD.pl] | 14 Lutego, 2015 16:30
Dobry pracownik jest na wagę złota i pracodawca nie myśli aby go zwalniać pod byle pozorem, wręcz zatrzyma go na wszelkie sposoby by nadal wspierał jego firmę.
Zły pracownik wykorzystuje każdy zapis w prawie aby nie dać sie zwolnić i nadal doić swojego pracodawce w imię zasady:
"czy się stoi czy się leży trzy tysiące się należy"
Konia z rzędem temu co zgodnie z prawem będzie potrafił zwolnić Panią Krysię z reprezentacyjnego stanowiska firmy z powodu celowych zaniedbań stomatologicznych i oddechu smoka.
Poprawiacz [YAFUD.pl] | 14 Lutego, 2015 16:32
I nadal mi wstyd choć z innego powodu niż Tobie się wydaję :D
Czarna [YAFUD.pl] | 14 Lutego, 2015 16:51
Oczywiście, że tak powinno być. Wolnoć Tomku w swoim domku. Człowiek nie może decydować o tym, kto u niego pracuje? Skandal.
Czarna [YAFUD.pl] | 14 Lutego, 2015 16:55
Godne wynagrodzenie? Człowieku, o czym ty mówisz? Mnie tak napieprza ZUS, podatki, VATy i inne gó.na, że zastanawiam się nad tym, ile mi zostanie, a Ty jeszcze mi każesz godnie płacić? Chyba was posr...ło, widać, ze nigdy firmy nie mieliście.
maniek | 89.69.92.* | 14 Lutego, 2015 17:03
Krótko i na temat tak tu wszystko powinno wyglądać.
Poprawiacz [YAFUD.pl] | 14 Lutego, 2015 17:09
Dla potrzeb niniejszej dyskusji przyjmijmy iż klient który podpisuje umowę z jakąś firmą o świadczenie usługi jest jego pracodawcą - ponieważ mu płaci za jego pracę.
Przykładowo kilka lat temu klient-pracodawca zawiera z firmą-pracobiorcą umowę na czas nieokreślony na internet 8Mb za kwote wynagrodzenia 100zł/mc.
Obecnie klient-pracodawca zauważył, iż na rynku pojawiły się nowe, piękne firmy choć bez doświadczenia, które tą samą pracę-usługę wykonają lepiej i taniej.
Już to widzę jak w analogicznym "prawie pracy"wypowiadając umowę firmie podając faktyczną przyczynę uzyskasz hipotetyczną odpowiedz:
"Szanowny kliencie-pracodawco, jesteś paskudnym, niemoralnymi egoistycznym człowiekiem. Każdy chce mieć stabilną sytuację i nie martwić się o jutro.Jak zyjesz miedzy ludzmi, to zachowuj sie jak czlowiek. To co z tego że inne młodsze firmy robią to samo lepiej i taniej. Też byliśmy kiedyś młodzi i silni, a ty taką starą firmę teraz chcesz wykorzystywać, abyśmy pracowali za niższą stawkę i zapieprzali 10razy szybciej, abyś miał internet 80Mb - albo nas zwolnisz?!
To dla ciebie jest wystarczający powód? Jak ktos dla Ciebie pracuje, to nie masz prawa, bez powodu go zwolnic i zostawic na lodzie, bo tak Ci sie podoba. Spotkamy się w Sądzie, tam cie nauczymy szacunku do innych! "
Gmatwasz | 46.113.65.* | 14 Lutego, 2015 18:09
Trochę gmatwasz sprawę bo klient ma prawo zrezygnować z usługi bez podania przyczyn. W przypadku opisanym przez autorkę pracodawca kręci i niepotrzebnie usiłuje pracownicę zdołować
bo prawdopodobnie prawdziwy powód nie nadaje się do podania
n.p. Autorka jest blondynką, żydówką albo szef chce na jej miejsce zatrudnić syna lub kochankę nie posiadających lepszych kwalifikacji.
Lyssandra | 83.7.218.* | 14 Lutego, 2015 18:38
@Czarna jak tacy są przedsiębiorcy w tym kraju, to ja się nie dziwie, że on upada. Jak powiedział Cezary Żak: Limit na durnotę (słowną) wykorzystałaś na całą pięciolatkę.
Nikt ci nie broni zwolnić pracownika z twojej własnej firmy, jeśli źle ci się z nim pracuje. Co rozumiem przez pojęcie źle? Jest niesumienny, zawodny, nierozgarnięty, nie integruje się z zespołem, buntuje się przeciwko obowiązkom względem ciebie jako pracodawcy i kolegów? Masz prawo zwolnić taką osobę.
Jest różnica między "przykro mi, ale jest pani zwolniona, ponieważ..."niż "jest pani zwolniona, bo tak i już".
Właśnie po to powstały Sądy Pracy, by nie było kaprysów pracodawców. A właśnie tym jest w historii zwolnienie: Kaprysem pracodawcy, który sobie wymyślał bzdurne argumenty, nie potrafiąc znaleźć konkretnej przesłanki do zwolnienia, bo kaprys czy to, że jej nie lubił nie jest żadnym argumentem.
Poza tym - jeśli umowa była na czas nieokreślony Sąd ma jak najbardziej wiele do powiedzenia, bo skoro zaoferowałaś komuś Umowę na Czas Nieokreślony, znaczy, że uważasz iż ta osoba spełnia twoje wymagania, dobrze ci się z tą osobą pracuje. Jak tobie się odwidziało, to już twój problem. Trzeba było zatrudniać najpierw na umowę na Czas Określony.
A co do historii - na podstawie czego wnioskujesz, że to prywatna firma, a nie instytucja publiczna?
bene | 164.126.164.* | 14 Lutego, 2015 18:55
Pracodawca moze zwolnic pracownika np z powodu redukcji etatow. Jednak nie moze podac powodu ktory jest nieprawdziwy.
Tak samo pracownik moze sie zwolnic z pracy tylko jesli ma ku temu powod - lepsza prace, 6tka w totka.
Nie wiem co idioxi widza dziwnego w tym ze mozna podac pracodawce do sadu, skoro mozna swojego pracownika. Prawo jest rowne dla wszystkich poza poslami, sedziami i innymi kartelami przestepczymi w Polsce.
Tajemniczy_Masturbator | 92.232.248.* | 14 Lutego, 2015 19:12
A gdzie wyscie wyczytali ze to jego firma? To przeciez moze byc kompania a nad szefem moze byc 10 innych dyrektorow.
jezeli facet przyjal kobiete, a teraz zwalnia ja nie dajac zadnego konkretnego powodu to jest to wystarczajacy powod, zeby sie na niego poskarzyc. Gdyby jej powiedzial, sluchaj jestes cienka jak dupa weza, leniwa i spoznialska a klienci sie na ciebie skarza, to wtedy dziewczyna zostalaby bez niczego. A tak ma szanse cos wywalczyc.
Poprawiacz [YAFUD.pl] | 14 Lutego, 2015 19:39
A czy pracodawca od którego zwolnił się pracownik bez podania konkretnego powodu może coś wywalczyć w sądzie?
Kali ukraść komuś krowę - dobrze, Kalemu ktoś ukraść krowę - źle
Tajemniczy_Masturbator | 92.232.248.* | 14 Lutego, 2015 19:59
Takiej sytuacji nie znam, wiec ciezko mi sie wypowiedziec, ale byc moze. Ostatecznie istnieje takie cos jak okres wypowiedzenia.
mimowszystko [YAFUD.pl] | 14 Lutego, 2015 20:35
Myślę, że może o ile udowodni, że przez to pracownik naraził pracodawcę na duże straty lub nie zachował odpowiedniego okresu wypowiedzenia.
Każdy pracodawca ma prawo zwolnić pracownika bez podania przyczyny zachowując odpowiedni (określony w umowie) okres wypowiedzenia. (przy umowie na czas nieokreślony chyba istnieją inne warunki)
Nawet w śmieciowych umowach jest zawarty punkt dotyczący zasad zwalniania.
Art. 33.(kodeksu pracy) Przy zawieraniu umowy o pracę na czas określony, dłuższy niż 6 miesięcy, strony mogą przewidzieć dopuszczalność wcześniejszego rozwiązania tej umowy za dwutygodniowym wypowiedzeniem.
ktru | 79.186.108.* | 15 Lutego, 2015 03:19
Wyjasnie, bo nie rozumiesz: koles sie wstydzi, ze w jakiejkolwiek sprawie ma takie samo stanowisko, jak to czarne, tepe indywiduum.
Czarna [YAFUD.pl] | 15 Lutego, 2015 09:31
Hahahaha, nic dodać, nic ująć, pięknie to ująłeś. Prawo pracownika, ale pracodawcę można walić, ile wlezie. Jak pracownik jest świetny, to się go nie zwalnia, proste.
Czarna [YAFUD.pl] | 15 Lutego, 2015 09:33
Nie rozumiesz o co chodzi? Pracodawca musi udowadniać, pracownik zabiera dupę i go nie ma. To jest równe prawo? To tak, jakbyś nie mogła wymeldować z domu syna narkomana, no błagam.
mimowszystko [YAFUD.pl] | 15 Lutego, 2015 09:47
Nic nie musi. Nie róbcie z pracodawców takich pokrzywdzonych. Ja, jakiś czas temu, dostałam normalne wypowiedzenie na podstawie art. 33 kodeksu pracy (o ile dobrze pamiętam) i nikt mi nie tłumaczył dlaczego i po co. Ja sama też się nie dopytywałam. Zachowany był okres wypowiedzenia i tyle na ten temat. I tak samo pracownika obowiązuje okres wypowiedzenia. Chyba, że sama konstruujesz takie umowy, że pracownika zwolnić nie możesz. Ale to miej pretensje tylko do siebie.Edytowany: 2015:02:15 09:48:11
Poprawiacz [YAFUD.pl] | 15 Lutego, 2015 12:54
Pracodawcy NIE SĄ pokrzywdzeni, mogą zwalniać bez podania powodu:
o ile stosują powszechnie znane umowy śmieciowe (umowa zlecenie, o dzieło etc) lub na czas określony z celową opcją okresu wypowiedzenia - umów na czas określony z zasady nie można wypowiedzieć przed czasem chyba że zawarto w umowie odpowiedni wspomniany zapis. Wartościowych pracowników warto zatrudnić na długi czas określony bez możliwości wypowiedzenia.
Sytuacja KOMPLIKUJE się i to bardzo gdy pracownik ma umowę na czas nieokreślony.
NIE MOŻNA zwolnić pracownika z umowy na czas nieokreślony bez AKCEPTOWALNEGO powodu wraz z niezbitymi dowodami.
Akceptowalnymi powodami NIE SĄ :
- smród pracownika
- arogancja do klienta, o ile brak kilku pisemnych skarg klientów gotowych potwierdzić to w sądzie
- lekceważenie ustnych poleceń pracodawcy bez świadków gotowych potwierdzić to w sądzie
itp, itd, etc i ch. muje
Jednakże pracownik zawsze może odejść z pracy z zachowaniem
okresu wypowiedzenia zostawiając pracodawce na lodzie bez powodu.
Katasza | 31.178.121.* | 15 Lutego, 2015 13:34
Odnośnie ostatniego stwierdzenia: skoro z zachowaniem okresu wypowiedzenia, to nie na lodzie. Jeśli pracodawca nie potrafił odpowiednio dopasować długości wypowiedzenia, do stopnia zastępowalności danego pracownika, czasu potrzebnego na znalezienie i wyszkolenie nowego, to jego błąd(jego decyzja, dla niego konsekwencje).
O | 164.127.22.* | 15 Lutego, 2015 14:31
Czarna, powiedz jaka prowadzisz firme? Nazwa? Tak na przyszlosci, zebysmy wiedzieli gdzie sie nie zatrudniac. Nikt nie chcialby miec takiego szefa jak Ty. Ty tez nie chcialabys miec takiego szefa, jakim sama jestes.
AFB | 178.214.144.* | 15 Lutego, 2015 14:38
Trzeba się wziąść do roboty, a nie siedzieć na fejsbóku na telefonie :/
mimowszystko [YAFUD.pl] | 15 Lutego, 2015 15:18
Tak jak nie zwalnia się dobrych pracowników, tak samo pracownicy nie zwalniają się od dobrych pracodawców bez powodu. A zawarty w umowie punkt o okresie wypowiedzenia jest po to, by ani jeden, ani drugi, nie został na lodzie po rozwiązaniu umowy.
fejk | 87.206.188.* | 16 Lutego, 2015 08:52
No dobra, wszyscy dużo piszą, a argument Poprawiacza zawisnął w próżni.
Co w przypadku, gdy mamy sumienną panią Krysię, co się nie spóźnia, polecenia wykonuje itd., ale ma problemy z oddechem. Pracuje z klientami, wiadomo, że to klientom przeszkadza i pani Krysia ich odstrasza. Podobnież inni pracownicy nie chcą za długo współpracować z panią Krysią, bo się wytrzymać nie da. I co wtedy? Powiesz pani Krysi "Pani Krysiu, proszę udać się do naszego lekarza zakładowego, pani nieświeży oddech może być przyczyną poważniejszych chorób"? Przecież cię o mobbing zaskarży! Albo, jak np. w paczce Mikołajkowej (załóżmy, że firma bawi się w okazjonalne prezenty) dostanie pastę do zębów, odświeżającą oddech, to też cię zaskarży o mobbing. Nijak pani Krysi się nie zmusi do jakiegoś popracowania nad sobą, a zwolnić też nie można, bo "śmierdzenie z ust"to nie powód do zwolnienia.
A pani Krysia ma umowę na czas nieokreślony, bo na okresie próbnym się bardzo ładnie sprawdziła (w końcu pani jest sumienna, niespóźniająca się itd.) i wtedy też nie było żadnych problemów zapachowych.
A co do umowy na czas określony, który niby pracodawcy mają dawać swoim pracownikom, żeby łatwiej byłoby ich zwolnić... Serio poszlibyście do takiej pracy? Załóżmy, że umowę mamy na rok i co? Profilaktycznie w okolicach roku od umowy, będziecie szukali pracy, bo a nuż ci nie przedłużą? A może wolicie się trząść, że mimo rocznej umowy, to wcześniej mogą was z pracy wywalić, niż pójść tam, gdzie po okresie próbnym dadzą wam umowę na czas nieokreślony? Więc pracodawcy, w większości przypadków, są po prostu zmuszeni do podpisywania umowy na czas nieokreślony. A te są najmniej korzystne dla niego;)
Chrabbina [YAFUD.pl] | 16 Lutego, 2015 09:07
Ludzie, którym cuchnie z ust moga sobie nie zdawać z tego sprawy. Nie wiedzą dlaczego tracą pracę
i przyjaciół. Uczciwiej byłoby w jakiś delikatny sposób powiedzieć pani Krysi prawdę może o siebie zadba.
Dlaczego od razu zakładać, że świadomie ignoruje sprawę?
mimowszystko [YAFUD.pl] | 16 Lutego, 2015 10:18
Oczywiście, że taką Panią Krysię należy bezzwłocznie zwolnić i to najlepiej dyscyplinarnie. No bo przecież nierozsądne jest by zwyczajnie z nią porozmawiać.
A co w przypadku gdy Pani Krysia jest sumienna, odpowiedzialna, doświadczona ale córka najlepszego przyjaciela prezesa aktualnie nie ma pracy? Czy prawo nie powinno chronić pracownika w takich przypadkach?
halo | 89.65.34.* | 16 Lutego, 2015 12:20
Czarna z łaski swojej nie udzielaj się pod każdym yafudem jeśli nie wiesz co piszesz na dany temat, każdy yafud jaki czytam to komentarz musi być od Ciebie i to na dodatek beznadziejny
fejk | 87.206.188.* | 16 Lutego, 2015 12:43
Może i nieświadoma jest, ale zwrócenie uwagi może spokojnie podejść pod mobbing. Bo wstyd się przyznać do takiego problemu, więc lepiej go ignorować. Chodzi mi o to, że pracodawca w tym momencie nie ma w 100% bezpiecznego sposobu poinformowania pani Krysi o jej problemie. Oczywiście, można jej przysłać jakiegoś anonimowego maila z tą informacją, ale to jeszcze gorsze rozwiązanie, nie?
Mimowszystko - a czemu od razu dyscyplinarnie? W końcu nie robi nic, co by rażąco łamało regulamin, więc jak? Jeśli pani Krysia ma przepracowane trzy lata, to jej okres wypowiedzenia wynosi 3 miesiące, a jak ma niewykorzystany urlop, to go wtedy może wziąć i szukać nowej pracy.
W ostateczności pracodawca rzeczywiście może stwierdzić, że zwolni ją z powodu "redukcji etatów", a jej etat da komuś innemu, ALE pod inną nazwą i z nieco innymi obowiązkami. I według prawa to będzie ok, ale powiedzmy, że pracodawca chce być fair wobec niesprawiedliwego państwa.
A w firmach prywatnych (publiczne to inna bajka), jeśli zacznie się regularne kumoterstwo, to długo firma nie pociągnie (oczywiście nie dotyczy sytuacji, gdy brani są członkowie rodziny rzeczywiście znający się na danym stanowisku!), a gdy padnie, pracownicy zostają z dnia na dzień z niczym, a nie z 3-miesięcznym wypowiedzeniem. Z dwojga złego chyba lepiej wcześniej, niż później?
mimowszystko [YAFUD.pl] | 16 Lutego, 2015 13:38
Fejk, to był sarkazm.
fejk | 87.206.188.* | 16 Lutego, 2015 15:13
No wiesz co?! Ty we mnie? Sarkazmem? Bronią dżentelmenów?
I tak cię lubię;)
redempek | 178.159.174.* | 19 Lutego, 2015 17:10
Zwróć uwagę też na formę zatrudnienia: umowa o pracę i umowa zlecenia to umowy staranności działania, gdzie w pierwszej musi być określone miejsce wykonywania pracy, a w drugiej natomiast (teoretycznie) miejsce to jest dowolne oraz nie może nosić znamion umowy o pracę - w większości sytuacji gdzie się zetknąłem z UZ dałoby się sądownie ustalić stosunek pracy. Umowa o dzieło jest umową efektu, możliwą do zastosowania w określonych warunkach i w tego typu sytuacji jak wyżej KAŻDY sąd pracy by ustalił stosunek pracy i przywrócenie ewentualnie odszkodowanie...
Paprykarz | 89.66.211.* | 22 Lutego, 2015 21:49
Kawał ch....a a nie szef, w duszy mam takich ludzi którzy poza sobą nie widza innych, ich pracy i argumentów na swą obronę.
Karmen [YAFUD.pl] | 10 Maja, 2015 15:06
A co dalej z tą firmą?
Biała | 46.77.124.* | 14 Lutego, 2016 20:33
że tak powiem "widziały gały co brały"po to prowadzona jest rekrutacja w pracy aby pracodawca mógł wybrać osobę z którą będzie współpracował, jeśli nie jest pewien czy ta osoba się sprawdzi może zastosować okres próbny i go nie przedłużyć jeśli ta osoba się nie sprawdza lub wcale jej nie zatrudniać. Więc twoja wypowiedź że pracodawca nie może wybierać z kim pracuje trochę nie trzyma się rzeczywistości. Witamy w dorosłym świecie w którym ponosi się odpowiedzialność za swoje czyny :)